Vites kutusu, daha yaygın adı olan şanzıman olarak da bilinen, baskı balatanın motordan aldığı hareketi olması gereken tork değerinde şaft ya da diferansiyele aktaran bir otomobil parçasıdır. Aracın seyrinde birçok görevi olan vites kutusunun iki ayrı çeşidi bulunmaktadır. Bunlar;
Otomatik şanzımanlar tork konvertörlü şekilde çalışma prensibine sahipken; manuel şanzımanlı araçlarda debriyajlı sistem kullanılmaktadır. Aracın çalışması esnasında oldukça önemli görevler üstlenen bu parçaları sürücüler kendi konforuna göre araç satın alırken tercih edebilmektedir. Halk arasında ‘manuel araç’ ile ‘otomatik araç’ olarak ifade edilen kavramlarda kast edilen şanzıman sistemindeki farklılık olup; sürücünün konforunu araba kullanırken büyük ölçüde etkileyen bir sistemdir. Bu içeriğimizin devamında vites kutusunun ne işe yaradığını (görevlerinin neler olduğunu) ve vites kutusu harareti olarak ifade edilen durumun neden ortaya çıkabileceğini açıklayacağız.
Otomobillerde vites kutusunun hangi şekilde hareket edeceğini belirleyen kişi sürücünün kendisidir. Manuel araçlarda sürücü vites kolu ile bu bilgiyi aktarır. Vites kolunu istediği vites pozisyonuna getiren sürücü motorun dönme hareketinin ne hızda ve ne yönde olacağına dair komut oluşturmaktadır. Harfler ve sayılar kullanılarak ifade edilen bu unsurların ne anlama geldiğini şu şekilde açıklayabiliriz:
Vites kutusu harareti denildiğinde akla şanzıman sisteminin aşırı ısınması gelmelidir. Motorun gücünü tekerleklere iletme görevini üstlenen ve araç sahibinin vites değiştirebilmesini sağlayan şanzıman mekanizması araç çalışırken bir miktar ısı enerjisi üretebilir. Ancak ısının belirli bir seviyenin üzerine çıkması durumu hararet olarak adlandırılmakta olup bu durumda şanzımanın verimliliğinde düşüş ve parçalarında hasar meydana gelebilir.
Bu hararetin en sık karşılaşılan nedeni şanzıman yağıdır. Şanzımana katılan yağ parçaların rahatça çalışmasını ve ısının düşmesini sağlamaktır. Eğer şanzımandaki yağ miktarı olması gerekenden daha az seviyeye inmişse ya da yağın kalitesi zaman içerisinde bozulmuşsa şanzımanda ısınma, yani hararet, ortaya çıkabilir.
Eğer ısınma durumu söz konusuysa aracı kenara çekerek şanzımanın soğuması için biraz beklenilmelidir. Ardından şanzımanın yağ seviyesi kontrol edilmeli ve gerekli görülürse yağ eklemesi yapılmalıdır. Yağın eklenmesi, değişimi, parçalarda bir hasar olup olmadığı vb. gibi durumlar için de mutlaka en kısa zamanda araç servise götürülmelidir. Otomobillerde gerekli bakım ve onarımların mutlaka alanında uzman kişiler tarafından ele alınması gerektiği unutulmamalıdır.
Teknik servis yazılımı hakkında bilgi almak için TIKLA
Canbus Otomotiv Yazılımları, Aggres Yazılım kuruluşudur.
Tüm akıllı cihazlarınızdan uygulamayı kullanabilirsiniz.
Uygulamayı kullandığınız süre boyunca ücretsiz güncelleme imkanı.
İletişim kanallarımızdan bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Yeni nesil ekspertiz yazılımı ile oto ekspertiz raporu hazırlamak artık çok kolay saniyeler içerisinde ekspertiz raporları hazırlayabilirsiniz. Canbus Ekspertiz Yazılımı […]
Otomobiller veya makinelerde kullanılan parçalardan biri de baskı balata olarak adlandırılmaktadır. Genellikle bu parça araçların debriyaj sisteminde bulunur ve motorun […]
Canbus, teknik servis, Oto Servis Yazılımı, ekspertiz yazılımı ve yedek parça yazılımları sunan popüler bir firmadır. Oto servis yazılımı konusunda […]
Canbus Ekspertiz Yazılımı Hizmet Paketi, otomobil dünyasından para kazanmakta olan işletmelerinin iş süreçlerini verimli şekilde yöneten özel bir hizmeti içine […]
Otomotiv endüstrisi için özel olarak geliştirilen oto servis programı, işletmeler için en ideal çözümlerden biri olarak tercih edilmektedir. Otomobil servis […]
2024’ün en iyi yeni arabaları hakkında bilgi almak isteyenler için birbirinden harika markaların son model araçlarını inceledik. Günümüz dünyasında hızla […]
Oto Servis yazılım programı son günlerin revaçta olan uygulamalarından biri. Oto servis işleten kişiler için özellikle ön muhasebe işlemlerinin kolayca […]
Silindir kapağı içten yanmalı otomobil motorlarında silindir bloğunun üst tarafını kapatarak motordaki çeşitli parçaları korumakla görevli parçanın adıdır. Motorun görevini […]
Rot balans veya rot ayarı olarak ifade edilen durum; otomobillerde direksiyon ile ön tekerlekler arasında düzgün ve dengeli bir senkronizasyon […]
Otomotiv Yazılımları konusunda sektöre özel bir yere sahip olan Canbus, iş süreçlerini kolay kılan yanı ile yoğun bir ilgi buluyor. […]