Baskı Balata Nedir?

Otomobiller veya makinelerde kullanılan parçalardan biri de baskı balata olarak adlandırılmaktadır. Genellikle bu parça araçların debriyaj sisteminde bulunur ve motorun gücünün şanzımana iletilmesinde görev almaktadır. Daha açıklayıcı şekilde tekrar ifade etmek gerekirse baskı balata, debriyaj pedalına bastığımızda motor ile şanzıman arasındaki bağlantıyı kesip vitesi değiştirmeyi kolaylaştıran yapıya verilen addır.

Debriyaj takımının bir parçası olan baskı balata aracın çalışması esnasında debriyajın aşınmalara karşı daha dayanıklı hale gelmesini ve ömrünün uzamasını sağlamaktadır. Bu parça araçlarda bulunmasaydı aracın performansı olumsuz etkilenebilir ve vites geçişleri zorlaşabilirdi. Bu nedenle aracın performansında bir düşme varsa, vites değiştirirken zorlanma ve garip sürtünme sesleri gibi sorunlar ile karşı karşıya kalıyorsanız mutlaka bir uzman kişiye aracınızı göstererek baskı balatayı kontrol etmesini talep edebilirsiniz.

Bu içeriğimizin devamında baskı balata araçta ne işe yarar, baskı balata biterse ne olur, değişim süreci nasıl ilerler ve bittiğini araç sahipleri nasıl anlayabilir gibi en çok merak edilen konular üzerinde duracağız.

Baskı Balata Biterse Ne Olur?

Baskı balatanın bitmesi olarak ifade edilen durum debriyaj sisteminin arabada etkin şekilde çalışmaması anlamına gelmektedir. Bu durumda pedal hissi kaybolabilir, debriyaj pedalından bir tepki alınamayabilir.

Tamamen bitmiş baskı balata durumunda ise debriyaj plakası zarar görme tehlikesi ile karşı karşıya kalabilir. Baskı balatanın varoluş amacı gücün iletimi ve debriyajın aşırı sürtünmeye maruz kalmasını engellemek olduğundan tamamen biten baskı balata sebebiyle debriyaj fazla sürtünmeye maruz kalırsa debriyaj plakasının değiştirilmesi gerekebilir.

Ayrıca baskı balatanın tamamen bitmesi sürücünün can güvenliğini de tehlikeye atabilecek bir durumdur. Araçta ani dur kalk olması, hareket etme problemleri, kontrolsüz vites değişimi gibi problemler yaşanabilir. Eğer baskı balatanın tükendiği fark edilmezse debriyaj sistemindeki diğer parçalarda da zarar ortaya çıkabilir. Baskı balatanın düzenli kontrolü ve uzun yola çıkmadan önce kontrol ettirilmesi gerektiğini bu nedenle belirtmek isteriz.

Baskı Balata Değişimi Ne Kadar Sürer?

Baskı balata değişim süreci ve bunun ne kadar zaman aldığı araca ve modeline göre değişiklik gösteren bir durumdur. Ancak ortalama olarak bu değişim işleminin 2 – 3 saat kadar zaman alabileceğini ve sürenin diğer debriyaj parçalarının değişimine gerek olup olmadığına göre artabileceğini de belirtmek gerekmektedir.

Baskı balatanın eskimesi durumunda diğer parçaların zarar görmemesi ve sürüşün tehlikeli hale gelmesi ihtimalinin önlenmesi adına düzenli kontrollerin ve düzenli parça değişimlerinin son derece önemli olduğunu da bilmenizi isteriz.

Baskı Balatanın Parçaları Nelerdir ?

Baskı Balata Ne İşe Yarar?   

Motorun gücünü şanzımanın üzerinden alarak tekerleklere aktarılmasını sağlayan ve debriyaj sisteminin bir parçası olan baskı balata oldukça önemli bir parçadır. Sürücünün debriyaj pedalına basması ile görevini yerine getirir ve kolayca vites değiştirmeye yardımcı olur.

Vites değiştirirken baskı balata motorun gücünü geçici olarak keserek vitesin sorunsuz değiştirilebilmesini sağlamaktadır. Bu sayede araç hızını rahatça arttırır ve hıza uygun vitese sorunsuz şekilde geçiş yapabilir.

Baskı balatanın trafikte dur kalk yapıldığı esnada aracın kontrol altında olmasını sağlama görevi de vardır. Debriyaj pedalına basıldığında motordan tekerleklere giden güç kesilir ve debriyaj pedalı bırakılınca baskı balata devre dışı kalarak vitesteki aracın motorunun gücü tekerleklere iletilmiş olur.

Tüm bu unsurlar düşünüldüğünde baskı balatanın araçta ne kadar önemli bir parça olduğu açıkça anlaşılmaktadır.

Baskı Balata Bittiği Nasıl Anlaşılır?

Baskı balatanın zamanla aşınması normal bir durumdur ve böyle bir durumda değiştirilmesi gerekmektedir. Değişim zamanının geldiğini şu şekilde anlayabilirsiniz;

  • Eğer baskı balata yüzeyinde aşınma izlerine benzer yeni oluşumlar gözlenmişse
  • Baskı balata yüzeyinde çatlaklar oluşmuşsa (büyük çatlakların varlığında değişim acil gereklidir)
  • Baskı balata araç çalışırken aşırı ısınıyorsa
  • Araç çalıştırıldığında balataların olduğu yerden kötü koku yayılıyorsa.

Bu sorunlar olmasa dahi aracın rutin kontrollerini ve bakımlarını yaptırırken ustalardan baskı balatanın kontrolünü yapmasını da isteyebilirsiniz. Böylece parçanın ömrünü uzatabilecek işlemler yapılabilir veya gerekli ise parça değiştirilebilir. Tecrübeli ustalar herhangi bir sorun yoksa tekrar yaklaşık kaç ay sonra baskı balata kontrolünün yeniden yapılması gerektiğini dahi söyleyebilirler. Aracınızı yüksek performansta kullanmak ve can güvenliğiniz açısından gerekli kontrol ve bakımlarının düzenli şekilde ele alınması gerektiğini unutmamalısınız.

Teknik servis yazılımı hakkında bilgi almak için TIKLA

Canbus Otomotiv Yazılımları, Aggres Yazılım kuruluşudur.

Önceki Yazı Sonraki Yazı

Diğer Yazılarımız



Bize Ulaşın

Herhangi bir sorunuz mu var?

Bize Bir Mesaj Bırak