Marş Motoru Nedir?

Marş motoru otomobillerin ilk hareketini başlatmasına yarayan son derece önemli bir parçadır. Sürücü, aracı çalıştırmak için marşa bastığında marş motorunun dişlisiyle krank miline bağlanmış olan volan dişlisi birbirleriyle iç içe geçer ve marş motorunun oluşturduğu dönme momenti volan dişlisi sayesinde krank miline aktarılmaktadır. Bu eylem sayesinde aracın motoruna ilk hareket komutu gider ve motor çalışmaya başlar.

Arabalarda genel olarak volona dönerek geçen tipte, bendix adı verilen, elektrikli marş motoru kullanılmaktadır. Bazı araçlarda ise, en sık deniz tipi büyük dizel araçlarda, hidrolik marş motoru tercih edilmektedir. Bazı otomobillerde de bendix tipine ek olarak volan dişlilerine geçtikten sonra dönmeye başlayan ve ‘dayer’ tipi dediğimiz marş motorlarına da rastlayabiliriz.

Bu içeriğimizin devamında marş motorunun görevlerinin neler olduğuna ve marş motoru arıza belirtilerine detaylı bir şekilde değineceğiz.

Marş Motoru Parçaları Nelerdir ?

Marş Motorunun Görevi Nedir?

Marş motoru en temelde aküden aldığı akımı motorun çalışmaya başlamasında kullanan bir elektrik motoru olarak görev yapmaktadır. Aracın motorunu çalıştıran ilk ivme bu parça üzerinden üretilmektedir. Marş motoru ile akü arasında bir ‘marş rölesi’ yer alır ve aküden aldığı gücü marş motoruna aktarır. Sorunsuz çalışan bir marş rölesi ve motoru olmadan içten yanmalı motorlu otomobillerin hiçbirini çalıştırmak mümkün değildir. Bu nedenle marş motorunun aracı çalıştırmada ne denli önemli bir parça olduğu çıkarımını kolaylıkla yapabiliriz.

Genel olarak marş motorunun görevlerini şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Marş motorunun en temel varoluş sebebi aracın motorunun çalışmaya başlamasını sağlayan ilk enerjiyi motora iletmesidir. Motorun ana ateşleme sisteminin devreye girmesi için gereken gücü dönme hareketi ile sunarak bunu yerine getirir.
  • Bir başka görevi de içten yanmalı motorun krank milini döndürmesidir. Bu dönme hareketi sayesinde motorun içindeki hava ile yakıt karışımının sıkıştırılıp ateşlenmesi için gereken koşullar oluşmuş olur.
  • Marş motorunun bir başka görevinin motorun ilk başlaması ile birlikte ateşleme sisteminin de çalışarak motorun devreye girmesini sağlamak olduğunu da belirtebiliriz. Ateşleme sistemi yakıtın kullanılmaya başlaması için bu ‘ilk marşa basma’ hareketinin gerçekleşmesini beklemektedir.
  • Marş motorunun görevlerinden bahsederken son olarak ekleyebileceğimiz görev ise elektriksel bağlantıyı sağlıyor olmasıdır. Marş motoru çalıştırıldığında aracın elektrik sistemine güç gelir ve aracın çalışması için gereken elektrik enerjisi üretilmeye başlanır.

Marş motoru araç çalıştığı sürece devamlı olarak çalışan bir motor değildir. Yalnızca ilk aşamada bir kere çalışır, daha sonra da devreden çıkar. Bu nedenle marş motorunun sadece aracın çalışmasını başlatan ‘start (başlangıç)’ noktası olduğu yorumunu getirebiliriz.

Marş Motoru Arıza Belirtileri

Marş motorunun aracı çalıştırmada ne denli önemli bir parça olduğundan söz ettiğimize göre arızalanması halinde çok ciddi sorunlar ile karşı karşıya kalınacağını tahmin etmek zor değil. Marş motoru arıza belirtilerinden bazılarını şu şekilde açıklayabiliriz;

  • Öncelikle marş motoru dönmediği için motorun başlaması için gereken enerji iletilemez ve araba çalıştırılamaz. En belirgin arıza belirtisi marşa basıldığı halde motorun hiçbir tepki vermemesidir. Anahtarı sokup çevirdiğiniz halde motor dönmeye başlamayacaktır. Bu durumda ya marş motoru arızalıdır ya da marş motoruna giden elektrik bağlantısında bir sorun vardır.
  • Bazen de marş motoru dönebilir ama motor çalışmaya başlamayabilir. Bu durum genel olarak marş motoru dişlisinin yetersiz güçte dönmesi ya da düzgün çalışmamasından kaynaklanmaktadır. Dişlide bir aşınma, kopukluk vs. sorunlar görülebilir.
  • Bir başka karşılaşılabilecek durum da marş motoru çalıştırıldığında tıkırtılı, hırıltılı, aşırı gürültü yapan tuhaf seslerin duyulmasıdır. Bu durumun nedeni marş motoru dişlisinin dişli çarkı ile uyumlu çalışmamasından ileri gelebilir. Dişliler zamanla aşınmış olabilir veya marş motoru değiştirilirken düzgünce yerine oturtulmamış olabilir.
  • Marş motoru arızalarından biri de kısa süreli marş motorunun çalışması ve sonra durmasıdır. Araç bir süre sonra yeniden çalıştırılamıyorsa marş motorunun içindeki elektriksel bileşenler zarar görmüş olabilir. Marş motorunun aşırı ısınması da bu soruna yol açabilir.
  • Marş motoru arızası elektriksel problemlerden kaynaklı da olabilir. Sigorta atması, elektrik kablolarında bir gevşeme, bağlantı kablolarında aşınma gibi sebeplerden de arızalanma görülebilir.
  • Bir başka karşılaşılabilecek arıza da marş motoruna basıldığında aşırı ısınma ile birlikte duman çıkması veya bölgeden yanık kokusunun gelmesi olabilir. Çok ciddi bir arıza belirtisi olan bu durum marş motorunun içindeki parçaların yandığını ve zarar gördüğünü gösterdiğinden marş motorunun komple değiştirilmesi gerekebilir.

Teknik servis yazılımı hakkında bilgi almak için TIKLA

Canbus Otomotiv Yazılımları, Aggres Yazılım kuruluşudur.

Önceki Yazı Sonraki Yazı

Diğer Yazılarımız

Bize Ulaşın

Herhangi bir sorunuz mu var?

Bize Bir Mesaj Bırak